Rejsen til Jelling starter på Vejle Banegård spor 3. Når du kommer holder de smukke trævogne og venter - foran toget brummer diesellokomotivet, eller du kan høre dampslagene fra damplokomotivet. Gå på opdagelse i vognene inden du vælger, hvor du vil sidde. Togføreren fløjter afgang, lokomotivet svarer, og turen er i gang.
Først ruller vi ud på Vejles højbane, højt over trafikken, med Vor Frelser Kirke (1907) på højre side. Jernbanen er anlagt i 1894, og højbanen i 1933.
Toget ”køre i land” ved Vejle Sygehus trinbræt (oprettet i 1993), umiddelbart herefter lå Vejle Nordbanegård der blev helt nedlagt i 1970, de sidste år fungerede det kun som trinbræt. Efter få hundrede meter ser man det nye psykiatri-hospital på højre side.
Vi er nu ude i Grejsdalen, Danmarks største slugt, der med sine 50 – 70 m høje skovklædte skrænter strækker sig de næste omkr. 6 km. I bunden af dalen, langs jernbanen, slynger Grejs Å sig, man kan være heldig at se vandstær og isfugl fra de åbne endeperroner. Grejs Å har et fald på 25 m over 6 km, og vandkraften er blevet intensivt udnyttet og Grejsdalen var et af Danmarks første industriområder. På et tidspunkt var der 15 arbejdende møller langs åen. En af de største var Tæppefabrikken (1914) som efter ca. to kilometer kan ses til venstre. Tæppefabrikken er nu boliger. Nu er der ikke langt til Grejsdal Station der blev nedlagt i 1972, og stationsbygningen nedrevet i 1976. Men perronen ligger her endnu og bliver brugt af Veterantoget når der ved juletid køres juletræstog.
Nu følger møllerne som perler på en snor, med bl.a. Hammerværket, Holms Mølle, Elektro Mølle inden den store Grejs Mølle (1847), som med sin store skorsten kan ses ved overskæringen af vejen til Grejs. Indtil nu har jernbanen ført mod nord, herfra begynder dalen, og dermed jernbanen, at svinge, mod vest. Fra at have været en slugt breder dalen breder sig kort herefter ud, med engarealer og store skove og kun sporadisk bebyggelse. Der er et rigt dyreliv, det vil ikke være usædvanligt at se rådyr fra toget, ligesom der er både ræv og grævling, dem ser man dog næppe fra togets endeperroner. Vi passerer gennem Højgård Skov, kører under Grejsdalsvej og nærmer os Højgård Station der ligger ved overkørslen af Lerbæk Skovvej. Højgård St. blev nedlagt i 1963, og er nu privat bolig. På modsat side af banen, til venstre, kan man se en stor ”paddehat”, det er ved Troldealfens bolig. Troldealfen er en god ven af veterantoget, og underholder børn og voksne med eventyr og fortællinger. Efter et par kilometer følger Hørup Station på venstre side, Hørup blev også nedlagt i 1963. Herefter bevæger vi os gradvist ud af skovene og kommer op over dalen til agerjord.
Det første vi ser til Jelling er når vi kører over den nye omfartsvej, og kort derefter kan vi vinke til bilerne der holder for os på Vejlevej. Det hårdtarbejdende lokomotiv har nu ført os op ad en af dansk jernbaners største stigninger. Der er en højdeforskel på over 100 m mellem Vejle og Jelling
Vi ankommer nu til Jelling Station, den gamle stationsbygning er nedrevet, og der er i 1980 bygget en ny bygning med privat erhverv. Lokomotivet løber nu om, dvs. bliver koblet på i den anden ende af vognene. Når det og alt det sikkerhedsmæssige, er klaret, kan man spørge lokomotivføreren om man må se lokomotivet, ”se hvor man styrer”.
Du skal også give dig tid til at opleve Jelling og alt hvad den har at tilbyde. I første omgang måske højene og runestenene som ligger få hundrede meter fra stationen og Veterantoget.
Men også alt det andet der er at se, smage og opleve – alt det finder du her i Jellingguiden.